Βρείτε μας στο Facebook

Άρθρα - Ομιλίες
Ψυχολόγος - Παιδοψυχολόγος ΝΤΙΟΥΔΗ ΗΡΩ στη Θεσσαλονίκη


Ομιλία στο Ογκολογικό Συνέδριο - Ιατρικό Διαβαλκανικό Θεσσαλονίκης

Το βέλτιστο ογκολογικό αποτέλεσμα προκύπτει μόνο με τη συνεργασία ογκολόγων όλων των ειδικοτήτων

Η έγκαιρη, σωστή και αποτελεσματική αντιμετώπιση των όγκων κάθε μορφής και

σε οποιοδήποτε στάδιο, γίνεται δυνατή μόνο με την άριστη συνεργασία των ογκολόγων παθολόγων, ακτινοθεραπευτών και των χειρουργών. Η διεπιστημονική αντιμετώπιση των ογκολογικών ασθενών είναι το αίτημα της εποχής, που εκφράζεται με τη δημιουργία του θεσμού του Ογκολογικού Συμβουλίου, με τη συμμετοχή ογκολόγων ιατρών όλων των ειδικοτήτων, σε κάθε Ογκολογικό Κέντρο του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

Αυτό είναι το συμπέρασμα που προέκυψε από τις εργασίες του 1ου εξειδικευμένου συνεδρίου με θέμα «Προεγχειρητική Χημειοθεραπεία/ Ακτινοθεραπεία στην Ογκολογία», που πραγματοποιήθηκε με συντονιστές και ομιλητές, ογκολόγους ιατρούς του Ιατρικού Διαβαλκανικού Θεσσαλονίκης και Νοσοκομείων Θεσσαλονίκης, Αθήνας, Ηρακλείου και Λάρισας.

Όπως τόνισε ο πρόεδρος του Συνεδρίου, Ογκολόγος – Παθολόγος του Ιατρικού Διαβαλκανικού, Χρήστος Εμμανουηλίδης, στόχος των εργασιών του συνεδρίου ήταν «η διαρκής επιστημονική ενημέρωση όχι μόνο σχετικά με τα νεότερα φάρμακα, αλλά και με τις μεθόδους βελτιστοποίησης των χειρουργικών αποτελεσμάτων που προσφέρουν η προεγχειρητική χημειοθεραπεία και ακτινοθεραπεία».

Στο Συνέδριο πραγματοποιήθηκαν 8 Στρογγύλες Τράπεζες και μία διάλεξη από καταξιωμένους ογκολόγους, χειρουργούς και ακτινοθεραπευτές, από όλη την Ελλάδα. Τα θέματα που αναλύθηκαν, αφορούσαν στην Προεγχειρητική θεραπεία και συνεργασία, προεγχειρητική θεραπεία στον καρκίνο του μαστού, προεγχειρητική θεραπεία στο γυναικολογικό και ουρολογικό καρκίνο, προεγχειρητική χημειοθεραπεία σαρκωμάτων, νεοεπικουρική προσέγγιση περιτοναϊκής καρκινωμάτωσης, καρκίνος του πνεύμονος, καρκίνος του παγκρέατος, ορθοκολικός καρκίνος και προεγχειρητική χημειοθεραπεία, καρκίνου οισοφάγου – στομάχου.

Το συνέδριο τέλεσε υπό την αιγίδα του Ιατρικού Διαβαλκανικού, της Εταιρεία Ογκολόγων

– Παθολόγων Ελλάδος, της Ελληνικής Εταιρείας Παχέος Εντέρου και Πρωκτού και της Ελληνικής Εταιρείας Ακτινοθεραπευτικής Ογκολογίας. Τις εργασίες του παρακολούθησε πλήθος ιατρών και εργαζομένων στον τομέα υγείας.

 

Κατάθλιψη: Ποια είναι τα συμπτώματα;

Η κατάθλιψη είναι μια ασθένεια του νου και του σώματος.

Οι περισσότεροι άνθρωποι εκδηλώνουν τόσο σωματικά όσο και ψυχολογικά συμπτώματα, τα οποία διαφέρουν από άτομο σε άτομο τόσο στον τρόπο όσο και στον βαθμό εκδήλωσης
.

Τα συμπτώματα της κατάθλιψης κυμαίνονται από το αίσθημα της θλίψης και του άγχους έως τις σοβαρές παραληρηματικές ιδέες, ενώ τα σωματικά συμπτώματα μπορεί να περιλαμβάνουν την αϋπνία και την απώλεια βάρους.

Τα πιο συνήθη ψυχολογικά συμπτώματα περιλαμβάνουν:

  • Κακή ψυχική διάθεση
  • Άγχος
  • Συναισθηματικό μούδιασμα
  • Καταθλιπτικές σκέψεις
  • Προβλήματα συγκέντρωσης και μνήμης
  • Παραισθήσεις και ψευδαισθήσεις
  • Τάσεις αυτοκτονίας

 

 

Η κατάθλιψη μπορεί να προκαλέσει και ποικίλα σωματικά συμπτώματα. Συχνά όσοι πάσχουν από κατάθλιψη καταλήγουν συχνά στο συμπέρασμα ότι πάσχουν από κάποια σωματική ασθένεια, καθώς αισθάνονται ιδιαίτερα κουρασμένοι και αδιάθετοι ή πονάνε .Τα πιο συνήθη σωματικά συμπτώματα περιλαμβάνουν:

 

  • Προβλήματα ύπνου- δυσκολία στον ύπνο, ιδιαίτερα πρωινό ξύπνημα ή υπερβολικός ύπνος.
  • Νοητική και σωματική επιβράδυνση.
  • Αύξηση ή μείωση της όρεξης.
  • Αύξηση ή μείωση του σωματικού βάρους.
  • Απώλεια ενδιαφέροντος για το σεξ
  • Κόπωση
  • Δυσκοιλιότητα
  • Διαταραχές ύπνου

 

Εάν αναγνωρίζετε κάποια από αυτά τα συμπτώματα στον εαυτό σας ή σε κάποιο άτομο του περιβάλλοντος σας, ζητείστε τη βοήθεια του ειδικού.

Ενδοσχολική βία και bullying

                Η <<συνομωσία της σιωπής>> μέσα στο σχολείο

To τελευταίο διάστημα στην Ελλάδα γίνεται συχνά λόγος για τον σχολικό εκφοβισμό ή bullying όπως ονομάζεται διεθνώς, μια σκληρή πραγματικότητα για ένα σημαντικό ποσοστό μαθητών. Σύμφωνα με τελευταίες έρευνες η  Ελλάδα βρίσκεται στην 4η θέση ενδοσχολικής βίας  με ποσοστό 31,98% ανάμεσα σε 41 χώρες, ενώ την πρωτιά κατέχει η Λιθουανία με 51,65%. Πολλές εμπειρίες μπορούν να  λάβουν τέτοιες διαστάσεις ώστε να χαρακτηριστούν ως ψυχικό τραύμα για το ευάλωτο παιδί, ένα τραύμα που αρκετές φορές ακολουθεί το θύμα και στην ενήλικη ζωή.

 

Τι εννοούμε όμως με τον όρο σχολικό εκφοβισμό ή bullying;

 Με τον όρο αυτό αναφερόμαστε στην επαναλαμβανόμενη βίαιη συμπεριφορά ενός μεγάλου και δυνατού μαθητή ή ομάδα μαθητών προς ένα μικρότερο ή αδύναμο ο οποίος δεν μπορεί να προστατεύσει τον εαυτό του, με σκοπό να τον βλάψει. Ο εκφοβισμός μπορεί να εκδηλωθεί στο προαύλιο του σχολείου , την ώρα του διαλείμματος , στις τουαλέτες, στον δρόμο προς ή από το σχολείο.Oι μορφές που μπορεί να πάρει είναι πολλές όπως σωματική ή σεξουαλική ,λεκτική και συναισθηματική επίθεση, αλλά και μια νέα μορφή εκφοβισμού τα τελευταία χρόνια, ο ηλεκτρονικός εκφοβισμός(cyber bullying).

 

Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Παιδείας  βασιζόμενα σε έρευνες σε σχολεία  όλης της Eλλάδας, υπολογίζεται ότι το 10%  του συνόλου των μαθητών γίνεται θύμα επιθετικής παρενόχλησης από συνομήλικους του ή παιδιά διαφορετικών ηλικιών, ενώ το ποσοστό των θυτών ανέρχεται στο 5% του μαθητικού πληθυσμού και σε αναλογία των εμπλεκομένων σε περιστατικά βίας αγοριών – κοριτσιών 3 προς 1 (με τα αγόρια να υπερτερούν σε περιστατικά σωματικής βίας και τα κορίτσια σε περιστατικά λεκτικής)

Μία ακόμα έρευνα που πραγματοποίησε  το «Χαμόγελο του Παιδιού σε 16.227 μαθητές από έξι ευρωπαϊκές χώρες (Ελλάδα, Ιταλία, Βουλγαρία, Εσθονία, Λετονία, Λιθουανία), αποκάλυψε ότι ένας στους τρεις μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχει πέσει θύμα σχολικού εκφοβισμού, ενώ ένας στους δύο μαθητές γίνεται μάρτυρας τέτοιων περιστατικών.

 

Ποια είναι  τα χαρακτηριστικά που συνήθως παρουσιάζουν τα θύματα του εκφοβισμού;

Τα θύματα συνήθως έχουν περισσότερο άγχος και ανασφάλεια από τους άλλους μαθητές, είναι ήσυχοι με εσωστρεφή προσωπικότητα ενώ έχουν ελάχιστους ή καθόλου φίλους. Συνήθως δεν εμφανίζουν επιθετική ή προκλητική συμπεριφορά και έχουν αρνητική στάση απέναντι στη βία. Έχουν ελάχιστες επικοινωνιακές και κοινωνικές δεξιότητες, καθώς και χαμηλή αυτοεκτίμηση. Αν είναι αγόρια, είναι συνήθως σωματικά πιο αδύναμα από τους υπόλοιπους μαθητές ή φαίνονται διαφορετικά ή έχουν μια σωματική ιδιαιτερότητα.

 

Ο αδύναμος μαθητής αποτελεί επομένως έναν εύκολο στόχο για τον θύτη. Γίνεται ο <σάκος > που δέχεται τη βίαιη συμπεριφορά  αυτών που θέλουν να ασκήσουν έλεγχο σε κάποιον αδύναμο,να αφαιρέσουν με τη βία προσωπικά του αντικείμενα ή ακόμα να χτυπήσουν. Το μεγαλύτερο ποσοστό των θυμάτων αλλά και των παρατηρητών ενδοσχολικής βίας, συγκεκριμένα το 37% των μαθητών στο Γυμνάσιο και το 36% στο  Λύκειο,   δεν αναφέρουν το περιστατικό και προτιμούν να το αποκρύψουν τόσο από το οικογενειακό τους περιβάλλον όσο και από τους καθηγητές τους. Ενώ το 54% των μαθητών υποστηρίζει ότι επιλέγει να μιλήσει σε κάποια παρέα συνομηλίκων που εμπιστεύονται και όχι σε κάποιον ενήλικα. Ο λόγος που το θύμα συνήθως φοβάται να απευθυνθεί σε κάποιον άλλον για βοήθεια είναι είτε γιατί νοιώθει ανάξιο για βοήθεια ή γιατί μπορεί να φοβάται για τις επιπτώσεις που μπορεί να οδηγήσουν σε ακόμα πιο έντονο εκφοβισμό.

 

Πώς νιώθουν τα παιδιά θύματα bullying;

Πρόσφατες έρευνες δείχνουν τις σοβαρές επιπτώσεις  στον ψυχισμό και την κοινωνική λειτουργικότητα των θυμάτων. Το στίγμα, η λεκτική βία, η ταπείνωση και ο εξευτελισμός, που συχνά βιώνουν τα θύματα bullying, επηρεάζουν την προσωπικότητα  και τη συμπεριφορά τους. Επιπτώσεις που διαρκούν  για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα  στιγματίζοντας το μέλλον των θυμάτων. Tα θύματα συνήθως καταλήγουν απομονωμένα και αυτό τους στερεί τις κοινωνικές συνθήκες που απαιτούνται για την ανάπτυξη των κοινωνικό- γνωστικών δεξιοτήτων. Επιπλέον μαθαίνουν να μην εμπιστεύονται  τους άλλους. Σχετικά με τις ψυχολογικές επιπτώσεις στα παιδιά που θυματοποιούνται, συνήθως αυτές ποικίλουν και αφορούν συμπτώματα άγχους και ανασφάλειας, χαμηλή αυτοεκτίμηση, συναισθήματα κατωτερότητας και αρνητική αυτοκριτική.

 

Πώς μπορεί ένας γονιός να καταλάβει αν  το παιδί του είναι θύμα bullying;

 

Εμφανίζει σημαντικές αλλαγές στην διάθεση, στις διατροφικές συνήθειες του, στον ύπνο.

Παραπονιέται για προβλήματα υγείας, όπως ότι πονάει η κοιλιά του προκειμένου να μην πάει στο σχολείο.

Αποσύρεται κοινωνικά, έχει λίγους ή καθόλου φίλους.

Δεν θέλει να πάει στο σχολείο , αποφεύγει κάποια μαθήματα ή φεύγει από το μάθημα.

Κλαίει εύκολα, φαίνεται απελπισμένος.

Νιώθει ότι τον απορρίπτουν ή ότι δεν το συμπαθούν.

 Φέρνει στο σπίτι κατεστραμμένα τα πράγματά του ή λέει ότι τα έχασε.

 

Συμβουλές προς του γονείς  όταν αντιληφθούν ότι το παιδί τους είναι θύμα:

 

Mιλήστε  ήρεμα μαζί του για την εμπειρία αυτή.

Ενθαρρύνετέ το να μιλάει για τέτοια επεισόδια σε εσάς και στον δάσκαλό του.

Ενημερώστε το σχολείο και τους καθηγητές και ζητήστε τους να σας βοηθήσουν.

 Διαβεβαιώστε το ότι η παρενόχληση δεν είναι δική του ευθύνη.

Πείτε του ότι δεν χρειάζεται να ανταποδώσει με βία στα πειράγματα, αλλά ότι πρέπει να απομακρυνθεί και να ενημερώσει αμέσως τους καθηγητές και εσάς για το συμβάν.

Ενημερώστε τους γονείς των παιδιών που ασκούν βία για την κατάσταση.

Ζητείστε τη βοήθεια ενός ειδικού ψυχικής υγείας.

 

                            

To σχολείο ως σανίδα σωτηρίας;

To σχολείο σε συνεργασία τόσο με τους γονείς όσο και με τους μαθητές μπορεί να λειτουργήσει  αποτελεσματικά  ως ένα μέσο πρόληψης και καταπολέμησης της ενδοσχολικής βίας. Γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί σε συνεργασία με κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας μπορούν να συμμετέχουν σε ομάδες με θέματα όπως  την διαχείριση του θυμού, της ελεύθερης έκφρασης των συναισθημάτων, της διαχείρισης των προβληματισμών που προκύπτουν κατά τη διάρκεια  της εφηβείας. Η τέχνη, όπως ζωγραφική και μουσική  θα μπορούσε να λειτουργήσει θεραπευτικά για τους μαθητές καθώς θα τους δίνεται η ευκαιρία να εκτονώσουν τα αρνητικά συναισθήματα  και να ξεφύγουν για λίγο από το βεβαρημένο πρόγραμμα του σχολείου.

 

                          

 Σπάζοντας τον κύκλο της σιωπής: Οι μαθητές  μιλώντας ανοιχτά για το bullying

Eάν αντιληφθείς περιστατικό ενδοσχολικής βίας είτε ως θύμα είτε ως παρατηρητής, μίλα σε κάποιον ενήλικα που εμπιστεύεσαι και ενημέρωσε  αμέσως τους καθηγητές σου. Εάν θέλεις να ζητήσεις βοήθεια από κάποιον ειδικό μπορείς να επικοινωνήσεις στα παρακάτω τηλέφωνα:


Ευρωπαϊκή Γραμμή στήριξης παιδιών και εφήβων 116 111

.«Γραμμή-Σύνδεσμος 801 801 1177» για την ψυχοκοινωνική υγεία παιδιών και εφήβων


Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS: 1056

 

Εργασία και σύνδρομο burnout:Τι είναι και πώς να το αναγνωρίσω;

Ο όρος burnout χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τον ψυχίατρο Freudenberger στα μέσα της δεκαετίας του ‘70 στις ΗΠΑ για να περιγράψει τα ποικίλα ψυχοσωματικά συμπτώματα που εμφανίζονταν συχνά στους εργαζόμενους που εργάζονταν ¨υπό πίεση¨ σε χώρους υγείας και πρόνοιας (helping profession).

Επαγγελματικές κατηγορίες στις οποίες απαντάται συνήθως το burnout είναι:

  • Ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό
  • Εκπαιδευτικοi
  • Κοινωνικoί λειτουργοί
  • Αστυνομικοί
  • Λειτουργοί ψυχιατρικών νοσοκομείων καθώς και αυτοί που συνήθως
    εργάζονται με μικρά παιδιά

Χρειάζεται πάντως να διευκρινιστεί πως το burnout δεν προσβάλλει μόνο άτομα που απασχολούνται σε τέτοιες επαγγελματικές θέσεις, αλλά μπορούμε να υποστηρίξουμε ότι τα helping professions ( όπως λέγονται τα επαγγέλματα αυτά) ,αντιπροσωπεύουν την πιο τυπική περίπτωση, το κατ’εξοχήν παράδειγμα μιας εργασίας η οποία χαρακτηρίζεται από έντονο διαπροσωπικό στρες

To burnout είναι διαφορετικό από το εργασιακό άγχος . Πρόκειται περισσότερο για μια διαδικασία παρά με ένα συμβάν. Εξελίσσεται αργά και ύπουλα.

Είναι η ανικανότητα προσαρμογής και η χρόνια δυσλειτουργία στην εργασία, ενώ, το εργασιακό άγχος είναι προσωρινή προσαρμογή σε ένα νέο περιβάλλον που εκδηλώνεται με φυσιολογικά, ψυχολογικά και συμπεριφορικά συμπτώματα που μπορούν να το βιώσουν όλοι.

Αντίθετα το
burnout ανταποκρίνεται σε πολυδιάστατα μοντέλα και προϋποθέτει συγκεκριμένους χαρακτήρες που να είναι Ενθουσιώδεις με την καριέρα τους, να Θέτουν υψηλούς στόχους, να έχουν Πολλές προσδοκίες, να Εργάζονται σκληρά, και να είναι Πολύ αφοσιωμένοι στην εργασία τους

Σύμφωνα με τη Christina Maslach και τη Souzan Jackson, το burnout αποτελείται από τρία βασικά δομικά χαρακτηριστικά, την συναισθηματική εξάντληση, την αποπροσωποποίηση και την αίσθηση μειωμένης προσωπικής επίτευξης.

Η συναισθηματική εξάντληση αναφέρεται στην αίσθηση συνεχούς έντασης και συναισθηματικής αποξένωσης στις διαπροσωπικές σχέσεις των εργαζόμενων και των ασθενών

 

Η αποπροσωποποίηση ταυτίζεται με την αρνητική και αγενή πολλές φορές συμπεριφορά κατά τη συναναστροφή με άτομα που ζητούν και αποδέχονται τις επαγγελματικές μας υπηρεσίες και φροντίδα και τέλος

 

τo αίσθημα μειωμένων προσωπικών επιτευγμάτων, που εκδηλώνεται κατά τη συνεργασία με άλλους με την πεποίθηση ότι η ικανότητα και η επιθυμία μας για επιτυχία μειώνονται συνεχώς.

Γελάστε είναι μεταδοτικό: Τα απρόσμενα οφέλη του γέλιου!

Το γέλιο είναι ικανό να προκαλέσει φυσικές αλλαγές στο σώμα.

Ενισχύει το ανοσοποιητικό μας σύστημα, τονώνει την διάθεσή μας, μειώνει τον πόνο, και μας προστατεύει από τις βλαβερές επιδράσεις του στρες.

Το καλύτερο από όλα; Αυτό το ανεκτίμητο δώρο στην ιατρική είναι διασκεδαστικό και δωρεάν!

Το γέλιο είναι ένα ισχυρό φάρμακο για το σώμα και το μυαλό.


Το γέλιο αποτελεί ισχυρό αντίδοτο στο στρες, τον πόνο, και την θλίψη. Τίποτα δεν λειτουργεί γρηγορότερα ή πιο αξιόπιστα για να φέρει το μυαλό και το σώμα σας πίσω στην ισορροπία από ό, τι ένα καλό γέλιο. Το γέλιο κάνει καλό στην υγεία μας!

   Το γέλιο:

  • Xαλαρώνει όλο το σώμα. Ένα καλό, πλούσιο γέλιο απαλλάσσει από την σωματική ένταση και το άγχος, αφήνοντας τους μυς   χαλαρoύς για έως και 45 λεπτά μετά.
     
  • Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα. Το γέλιο μειώνει τις ορμόνες του στρες και αυξάνει τα κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος ,βελτιώνοντας έτσι την αντίστασή σας στην ασθένεια.
  • Προκαλεί την απελευθέρωση των ενδορφινών στο σώμα. Οι ενδορφίνες προωθούν μια γενική αίσθηση ευημερίας και μπορούν να ανακουφίσουν προσωρινά τον πόνο.
  • Προστατεύει την καρδιά. Το γέλιο βελτιώνει τη λειτουργία των αιμοφόρων αγγείων και αυξάνει τη ροή του αίματος, η οποία μπορεί να βοηθήσει σε καρδιαγγειακά προβλήματα.   
  • Μειώνει τις ορμόνες του στρες
  • Μειώνει τον πόνο
     
  • Χαλαρώνει τους μυς
        

 

Κάτι παραπάνω από μια ανάπαυλα από τη θλίψη και τον πόνο, το γέλιο δίνει κουράγιο και τη δύναμη να βρούμε νέες πηγές ενέργειας και νοήματος. Ακόμα και στις πιο δύσκολες στιγμές , ένα γέλιο ή ακόμα απλά ένα χαμόγελο μπορεί να βοηθήσει εσένα και τους δίπλα σου να νιώσετε καλύτερα!

Συμβουλές feng shui για μια καλύτερη ζωή!

Συμβουλές feng shui για μια καλύτερη ζωή!

• Το χρυσάνθεμο είναι ένα από τα καλύτερα άνθη που μπορείτε να έχετε και μέσα και έξω από το σπίτι. Συμβολίζει την ευτυχία, το γέλιο και μια άνετη ζωή.

• Αποφύγετε την τηλεόραση μέσα στο υπνοδωμάτιο. Εάν υπάρχει, τότε καλύψτε την με ένα ύφασμα.

• Τα σεντόνια και τα σκεπάσματα σας πρέπει να έχουν απαλά χρώματα για να ξεκουράζεστε, εκτός εάν νιώθετε νωθρότητα οπότε τα ζωηρόχρωμα σεντόνια θα σας τονώσουν.

• Τα πολύ γυαλιστερά δάπεδα μπορεί να είναι εντυπωσιακά, αλλά ενδεχομένως να δημιουργούν μια εντύπωση ότι μπορεί να είναι ολισθηρά και μια υποσυνείδητη αίσθηση ανασφάλειας.

• Τα σκούρα χρώματα κάνουν τους ανθρώπους πιο γειωμένους και οδηγούν σε πιο ήρεμες συζητήσεις. Αξιοποιήστε τα σε χώρους όπου θέλετε να συμβαίνει αυτό, προσωπικούς και επαγγελματικούς.

• Μην αποθηκεύετε πράγματα στοιβαγμένα στο πάτωμα, στο σπίτι ή στο γραφείο. Πρέπει να κλείνονται όλα σε ντουλάπια και το δάπεδο να είναι <καθαρό>, αλλιώς η ενέργεια λιμνάζει.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Στην αρχή